Astrea / News / Verzekeringsclaim procedure

23-07-2024

Verzekeringsclaim procedure

Publications | Evelien Pijfers, Ruud De Houwer

Lorem ipsum dolor sit amet,
consetetur sadipscing elitr,
sed diam nonumy eirmod
tempor invidunt ut labore et
dolore

Hoe eis ik een schadevergoeding bij geleden schade?

  Financiële schade, lichamelijke schade, materiële schade … Een schadegeval kan diverse vormen aannemen. Heeft u schade geleden door de fout van een ander, met wie u al dan niet een contract heeft, dan wilt u dat deze wordt vergoed. Advocatenkantoor Astrea geeft sturing doorheen elke fase van dit proces. Onderstaand stappenplan zet u alvast op weg bij het eisen van een schadevergoeding.   

Stap 1: Ga uw verzekeringssituatie na

  Een eerste stap is vaak om na te gaan of u verzekerd bent tegen de opgelopen schade. Wanneer de schade door uw verzekering wordt gedekt, zal de verzekeraar de schade in principe geheel of gedeeltelijk vergoeden. Dit vereenvoudigt het proces aanzienlijk: zo hoeft u de veroorzaker van de schade niet persoonlijk aan te spreken. Uw verzekeraar eist vaak in de polisvoorwaarden dat u onmiddellijk aangifte van een schadegeval doet. Vaak zijn verschillende polissen relevant – de specialisten verzekeringsrecht van Astrea helpen u door het bos de bomen te zien. Voorbeeld: Wordt uw vrachtwagen tijdens het transport door een derde beschadigd, dan kan u mogelijk uw autoverzekeraar aanspreken. Worden uw goederen die zich in de vrachtwagen van een transporteur bevinden tijdens het transport beschadigd, dan kan u allicht uw transportverzekeraar aanspreken.  

Stap 2: Identificeer de veroorzaker, verzamel bewijs en stel bewijsmateriaal veilig

   Essentieel is dat u weet wie verantwoordelijk is voor de schade en alle relevante bewijzen verzamelt, zoals kostennota’s, facturen, processen-verbaal, schaderapporten en medische verslagen. Vaak dringt een tegensprekelijke expertise – in aanwezigheid van alle betrokken partijen – zich op. Meestal is het vlak na een schadegeval erg moeilijk om onmiddellijk de schadeveroorzakende partij(en) te identificeren of om de juiste maatregelen te nemen om bewijs te vergaren en veilig te stellen. De specialisten van Astrea staan u graag bij en kunnen zeer snel schakelen om met u na te gaan welke bewijs- en bewarende maatregelen zich opdringen, desnoods via tussenkomst van de rechtbank.  

Stap 3: Stel de veroorzaker in gebreke en/of formuleer protest

  Vaak is ook het versturen van een eerste ingebrekestelling of protest naar de veroorzaker(s) van de schade spoedig na het schadegeval vereist. Vergeet zeker niet de schade te beschrijven en de veroorzaker(s) effectief aansprakelijk te stellen. Ook het (minstens voorlopig) begroten van de schade is daarbij aangewezen. Staat de totale schade nog niet vast, dan kan een provisionele schadevergoeding gevraagd worden. Het is belangrijk dat de ingebrekestelling juridisch correct is; en vaak dient ook binnen een bepaalde (korte) termijn te worden geageerd. U raadpleegt best een juridisch expert die u doelgericht ondersteunt.    

Stap 4: Wij gaan met jullie voor een oplossing binnen of buiten de rechtbank

  Advocatenkantoor Astrea streeft naar de meest geschikte oplossing voor uw schadegeval. We stellen een minnelijke regeling voorop waar mogelijk, maar verdedigen ook uw belangen voor de rechtbank. Een gerechtelijke procedure start met het dagvaarden van de aansprakelijke partij(en) en het helder formuleren van de schadeclaim.. De rechter beslist nadien over de aansprakelijkheid en hoogte van de schadevergoeding, mogelijks na aanstelling van een gerechtsdeskundige.    Het is cruciaal om te benadrukken dat de verschillende stappen en hun volgorde niet altijd strikt en eenduidig zijn. De aard en omstandigheden van een schadegeval kunnen variëren, wat betekent dat een flexibele en aangepaste aanpak vereist is. Vaak moeten er binnen de eerste uren na het schadegeval belangrijke vaststellingen gebeuren. Dit kan bijvoorbeeld het veiligstellen van bewijsmateriaal zijn of het identificeren van de verantwoordelijke partij. Elk probleem is uniek en vereist een specifieke aanpak. Het advies van een juridisch expert kan daarom essentieel zijn om de juiste stappen in de juiste volgorde te nemen, afhankelijk van de specifieke omstandigheden van uw schadegeval.  

Contacteer Astrea

Pragmatisch, transparant en doelgericht. Advocatenkantoor Astrea assisteert u bij elke stap van een schadegeval. Neem contact op met het team verzekeringsrecht. Contacteer ons voor meer informatie.